Om de kinderen zo goed mogelijk op te vangen, te verzorgen en te begeleiden in zijn/haar dagelijkse ontwikkeling, werken wij met een globaal dagschema. Dit schema is in grote lijnen een structuur waarop we onze activiteiten afstemmen.

Bij binnenkomst vangen we alle kinderen even persoonlijk op en sommige kinderen hebben net even wat extra  aandacht van ons nodig om zich weer veilig te voelen. De kinderen gaan eerst lekker vrij spelen: aan tafel of in 1 van de hoeken. Als alle kinderen er zijn nemen we vaak 1 kind of een paar kinderen apart om iets samen te knutselen of samen met een klein groepje te spelen. De andere kinderen zijn zelf fijn bezig of met een andere leidster een activiteit aan het doen.

Om 9.30u gaan er een groep peuters mee naar ons peuterlokaal. Daar doen zij gericht activiteiten passend bij hun leeftijd en zijn zij bezig met voorschoolse activiteiten. Zij werken met werkbladen, spelen met uitdagend spelmateriaal, leren zitten op een stoeltje in de kring en er worden spelletjes gespeeld, gezongen en interactief voorgelezen. We werken wel met een vast programma zodat de kinderen weten wat er van hen word verwacht.

Om ongeveer 09.45 uur gaan alle kinderen (vanaf 1 jaar) mee helpen opruimen om dan vervolgens hun handjes te wassen voordat we aan tafel gaan. De kinderen zitten dan in een rij en (leren) wachten tot ze aan de beurt zijn. De grotere kinderen gaan ook even naar het toilet. Daarna eten we aan tafel fruit en drinken we iets. Kinderen mogen zelf aangeven welk fruit ze eten en we moedigen ze aan hun beker leeg te drinken en alle fruit in ieder geval te proeven. Dit gaat erg goed, omdat lege bekers op een toren worden gezet, dus hoe meer bekers hoe leuker! Daarna wordt er meestal voorgelezen of gezongen.

Na de kring gaan de kinderen eerst zelf spelen en in die tijd verschonen wij alle kinderen en gaan de grotere kinderen weer naar het toilet. Als het niet regent, gaan we naar buiten. Buiten wordt er veel gebruik gemaakt van de grote zandbak en de verschillende loopfietsjes en autootjes. Verder spelen we met de (skippy)bal, doen spelletjes en tekenen met stoepkrijt. Vaak blijven er een paar kinderen binnen om te slapen of om even individueel te knutselen. Rond 11.45 uur gaan we weer met alle kinderen plassen, handjes wassen en aan tafel(s) voor de broodmaaltijd.

Na het eten worden de kinderen verschoond en gaan de meesten naar bed. De kinderen die niet meer slapen gaan individueel of in kleine groepjes (buiten)spelen, knutselen, spelletjes doen of alleen spelen. We sturen dan bewust aan op rustig spel, omdat ook zij behoefte hebben aan een rustmoment. Om 15.30 uur gaan we weer wat drinken met z’n allen, fruit eten en wat lekkers. Daarna is het weer tijd om de kinderen te verschonen en iets leuks samen te doen zoals een verhaaltje lezen, een spelletje, stoeien of gezellig mee spelen. De kinderen worden tussen 16.30u u en 18.30 u opgehaald.

De activiteiten verschillen per dag en zijn afhankelijk van het weer, de kinderen die er zijn en de thema’s waaraan we werken. Voor de baby’s is er natuurlijk een ander schema, hun eigen schema!